Avontuurlijke wandelingen in de Belgische Ardennen

Tochten voor sportieve wandelaars

• 21/10/2012
    Ongeveer een maand geleden heb ik de wandeling te Esneux gedaan (enkel met behulp van wandelbeschrijving en kaartje). Het was een zeer gevarieerde, maar best wel pittige tocht. Het Parc de Mary stelde niet veel voor, het oude gehuchtje Amostrenne daarentegen was best mooi. Na het gehucht Strivay hebben we wel wat problemen gehad om de juiste weg te vinden in de weiden. We hebben ons gericht op de alleenstaande boom. Maar daarna liep het even mis. De boer die met zijn tractor in de weide aan het werk was, deed alsof hij ons niet gezien had. Uiteindelijk zijn we wel aan het kasteel van Strivay gekomen, maar vrees dat we toch wel wat extra meters hebben gelopen.
    Een van de mooiste passages tijdens de wandeling was absoluut de afdaling van Strivay door het kloofje naar de Ourthe: zie foto. Wel uitkijken geblazen, maar echt genoten!
    Na een tijdje langs de oever van de Ourthe gelopen te hebben, moesten we dan op zoek naar een spoor dat links de berg opgaat. Hebben hier wel wat staan twijfelen, maar uiteindelijk toch het spoor gevonden. De klim naar boven was bijzonder zwaar. Ook was het steeds opletten voor loskomende stenen. Boven gekomen hebben we dan een plekje gezocht om wat op adem te komen en onze lunchpauze gehouden. Daarna van het ene panorama naar het andere. En zelfs midden september kan het warm zijn :).
    Het volgende moeilijke punt was de juiste plaats vinden om op het talud te klimmen vanop de kiezelweg. In de beschrijving was er sprake van een grote steen in de berm. Maar die hebben we dan toch niet gevonden. Bramen genoeg daarentegen. Misschien volgende keer toch maar lange broek aandoen. We hebben wel de hoek van de weide gevonden en zijn dan de weiderand verder gevolgd. Was gemakkelijker om in de weide te lopen dan aan de andere kant. De elektriciteitspaal was een goed oriëntatiepunt en de boom met het gele kruis op hebben we (na wat zoeken) ook gevonden. De parapenteplaats leverde inderdaad een mooi uizicht op. De afdaling daarna was echt steil te noemen. Maar zonder kleerscheuren beneden geraakt. Vervolgens naar het gehucht Ham. Wat waren we blij dat de 2de waterpomp wel degelijk werkte, want onze drankvoorraad was zo goed als uitgeput. Deze verfrissing kwam juist op tijd.
    Het verborgen uitzichtpunt nadien hebben we niet gevonden. We werden wat moe, en hebben ons dan ook niet meer ten volle ingezet om dit punt nog op te zoeken. Na een kort babbeltje met een 'archeoloog' op de site van Beamont ging het dan richting Château le Fy en dan via het Sentier des Roches terug naar Esneux. Moe, maar voldaan. Op naar de volgende. Robin Nauwelaerts
  • 01/10/2012
    Als club 'Bergsport Oost-Vlaanderen' hebben we nu reeds 3 wandelingen gemaakt uit dit boekje. En hebben een paar boekjes extra gekocht voor de medewandelaars. Zeer mooie wandelingen, wel goed uitkijken en de beschrijvingen volgen. Dat is de boodschap en het toffe aan de hikings. Hopelijk komen er meer uit zodat we onze maandelijkse traditie kunnen in stand houden. Gisteren nog een twaalftal everzwijnen op onze weg tegengekomen en onverwachts een Keltisch Week-end dorp in Nadrin. Met traditionele kleding en woonst. Wandeling 8 is nu op het einde aangeduid met bordjes (blauwe golven). Dus je kan niet meer missen. Jan Danckaert
  • 17/09/2012
    Het was gisteren een prachtige wandeldag, dus met vieren vanuit Tilburg naar de Ardennen gereden om onze tweede wandeling (nr. 1) te lopen uit het boekje Avontuurlijk wandelen. Wederom niet één keer verkeerd gelopen, beh. dat we de plaats van het ongeluk van koning Albert I in eerste instantie voorbij gelopen zijn. En wat was het weer een mooie wandeling!! Gelukkig heb ik mijn enigszins aanwezige hoogtevrees voldoende onder bedwang weten te houden. Op de terugweg in Leuven iets gaan eten en nog een kleine stadswandeling gedaan. Prachtig centrum!!Jacqueline Bankers
  • 27/08/2012
    Hallo, op 24/08/2012 hebben we (gezin met drie kindjes van 12-11 en 6 jaar) voor onze eerste keer een avontuurlijke wandeling geprobeerd namelijk de eerste. Dit was zo goed meegevallen dat we besloten hadden om er nog te doen in de toekomst. Nu die toekomst is er sneller aangekomen dan verwacht want vandaag 27/08/2012 hebben we onze tweede wandeling ook al gedaan, deze keer hebben we gekozen voor wandeling 10 (de oude spoorlijn van de Bocq). Deze keer hebben we alles goed gevonden, alle aanwijzingen klopten tot in detail. De wandeling is zeer goed gegaan met de kinderen, natuurlijk moet je op sommige plaatsen niet gek doen want dan wordt het wel gevaarlijk. Wij vonden deze wandeling nog mooier dan de eerste maar om op te starten is het toch aan te raden om eerst wandeling 1 eens te doen alvorens te starten aan een andere wandeling. De afdalingen en klimmingen in wandeling 10 zijn wel een stuk zwaarder dan in wandeling 1. Wij zijn zeer blij dat we deze wandelingen gevonden hebben en ben ervan overtuigd dat ze allemaal de moeite waard gaan zijn. Dus op naar de volgende. C.V.d.V
  • 24/08/2012
    Wij zijn een gezin met drie kinderen (12-11 en 6 jaar) en hebben vandaag voor onze eerste keer één van de wandelingen gedaan. We zijn gestart met wandeling 1 Boninne en het was voor iedereen een zeer leuke ervaring. We hebben alle aanwijzingen goed kunnen volgen, juist op het einde vanaf het kapelletje is het ergens mis gelopen en zijn we het spoor kwijt geraakt. Hebben dan aan een bewoner de weg gevraagd naar Boninne en die heeft ons terug het bos ingestuurd en na een tijdje de hoofdbaan te blijven volgen kwamen we terug uit op het startpunt. Dus eind goed al goed en we gaan zeker nog andere wandelingen doen. Het was een mooie wandeling. C.V.d.V
  • 14/08/2012
    Vandaag hebben we de wandeling "De bossen van Martin Moulin en St-Jean" gelopen. Het was alweer een prachtige wandeling, puur genot. We zijn op één punt afgeweken van het traject, en hebben daardoor iets meer afstand en hoogteverschil afgelegd.
    Tussen Achouffe en de oude molen van Wilogne zijn we een record-aantal wandelaars tegengekomen. Dat viel echt op, temeer daar het in schril contrast stond met de opmerkelijke afwezigheid van enige wandelaars op de rest van het traject.
    Enkele van de beverdammen op de Ruisseau de Chevral zijn écht indrukwekkend. Op het stuk tussen WP8 en WP9 stond het pad op twee plaatsen helemaal onder water. De eerste maal was dat vlak na WP8. De tweede plaats waar het pad compleet onder water stond was zo'n kleine 500 meter voor WP9. Daar hebben we besloten om de flank van de berg op te gaan, en vervolgens vanaf WP9 terug bij het traject aan te sluiten. Die "afwijking" is dan ook duidelijk te zien in mijn track op Wikiloc.
    Een dikke dankjewel aan Gert om deze wandeling met ons te delen. Chris Boogmans
  • 13/08/2012
    Afgelopen zaterdag met vieren tocht 11 gelopen. Het was van begin tot eind een prachtige wandeling. We hebben er maar liefst ruim 9 uur over gedaan, wat wel aangeeft dat de route echt avontuurlijk is. De beschrijving is met goed lezen en kijken prima te volgen. Wij zijn niet één keer verkeerd gelopen. Een echte aanrader. Gert, hartelijk dank voor het samenstellen van deze schitterende tocht. Ook wij gaan zeker nog meer wandelingen uit dit boekje lopen. Jacqueline Bankers
  • 05/08/2012
    Vorige week heb ik wandeling 10 gedaan. Eén van de mooiste wandelingen die ik al ooit gemaakt heb. Zoveel afwisseling en geen platgelopen wandelwegen. En proficiat met de manier waarop de wandeling beschreven staat . Alles klopt tot in de kleinste details. Een absolute aanrader! We hebben de tocht op 1 plaats moeten aanpassen. Het kleine tunneltje onder de oude spoorweg was vol modder gelopen (wellicht door de overvloedige regen in de maand juli) zodat erdoor komen heel moeilijk was. Maar dit is heel gemakkelijk te omzeilen door de oude spoorwegberm over te klauteren i.p.v. het tunneltje te nemen en zo de wandeling verder te zetten. We gaan zeker nog wandelingen uit deze gids doen. Hedwig Derumeaux
  • 03/08/2012
    Wandeling nr. 11: Stevige benentraining maar zeker de moeite waard! De wandeling brengt je langs heel wat unieke plekjes waar je de natuur ten volle kan opnemen! S. S.
  • 25/07/2012
    Vandaag hebben we wandeling "E1 - Le Grand Site de la Boucle de l'Ourthe" gelopen. We hebben bijna de hele wandeling kunnen lopen zoals ze beschreven is op de site. Gecombineerd met dat prachtige weer van vandaag heeft het ons een schitterende dag opgeleverd. Bedankt alweer voor deze avontuurlijke wandeling!
    Hieronder geef ik, refererend naar elk hoofdstukje in de beschrijving, een beetje feedback waar de volgende wandelaars misschien wat aan hebben. Zie ook mijn track op Wikiloc.
    [ Door het Parc de Mary naar het gehucht Strivay ] Het draaimolentje dat regelmatig gesaboteerd wordt hebben we uiteraard gevonden. De alleenstaande boom zagen we ook (of was het een andere?), maar het draaimolentje aan de andere kant hebben we niet gezien. We zijn tenslotte via een andere weg in het kloofje gekomen. Maar helaas hebben we de "Ruelle Louis" dus niet gezien.
    [ Naar de Roche aux Faucons ] Hé hé, pittige klim is dit zeg...
    [ Spoorzoeken naar Avister ] Het talud op, boven op de berm enkele meters naar links, de wei was duidelijk te zien. Maar de begroeiing stond hier zo hoog, dat we het eerste stuk tot aan de electriciteitspaal door de weide gegaan zijn in plaats van "spoor te zoeken". Ook daarna was het erg moeilijk om de link te leggen tussen de beschrijving en het terrein. We hebben ons dan voornamelijk door de GPS (we hadden uiteraard de waypoints opgeladen) laten inspireren. Dit stuk van de tocht, dat door een soort van "brousse" ging, bracht ons wel oog in oog met achtereenvolgens een vos en een viertal herten. Prachtig! Eénmaal op de kam, was de beschrijving opnieuw gemakkelijk te volgen.
    [ Op zoek naar een verborgen uitzichtpunt ] De wei bovenaan het kloofje was natuurlijk gemakkelijk te vinden, de rechterrand volgen was ook geen probleem, maar het spoor naar rechts hebben we niet herkend. Ook hier hebben we dus los door brousse gelopen, op basis van GPS navigatie. Opnieuw een paar herten gespot. Aan de site van Beaumont kwamen we inderdaad een (amateur) archeoloog tegen. We hebben er een hele babbel mee gedaan. Hij gaf ons nog een toeristisch foldertje mee. Chris Boogmans
  • 30/05/2012
    Afgelopen weekend wandeling nr 4 gedaan; erg avontuurlijk met 2 rivierdoorwadingen en een beekoversteek via omgekapte bomen. Helaas hebben we niet heel goed gelezen en nu net het stuk gelopen wat afgeraden werd (onderlangs de Ourthe voorbij de bocht komen), wat zorgde voor een flink klimspektakel; maar des te stoerder de verhalen thuis. Leuke wandeltochten, GPS punten zijn wel erg handig, evenals een goede topo (digitaal of op kaart). We gaan zeker nog meer tochten afleggen! O. K.
  • 21/05/2012
    Vrijdag jl. route nr.11 gedaan - zéér de moeite. Routebeschrijving is perfect met voldoende herkenningspunten. Pittige wandeling. Onderweg kom je een paar keer drinkmogelijkheid tegen. Merk op: Het kasteel de 'Logne' is enkel geopend op zon- en feestdagen en vakantieperiodes. J. A.
  • 16/05/2012
    Begin mei zijn we op kampeertrektocht geweest met 5 volwassenen en 5 kinderen (6 à 7 jaar). Na advies van de auteur hebben we de wandeling (nr 11) rond Bomal als route genomen en deze dan in 2 dagen gelopen met 1 overnachting in tentjes... in totaal 20 km. Een fantastische tocht, super avontuurlijk. Anderzijds vrij lastig voor kinderen van deze leeftijd maar wel te doen. Hoogtepunten waren: steile afdaling naar Bomal, door een tunneltje om in het dorp te komen, en een heel mooi pad richting slaapplek (een geitenboerderij in Ozo waar ze enkele plaatsen hebben voor tentjes), het kasteel van Logne en last but not least een steile klim over rotsen door een oude rivierbedding. Absolute aanrader... Bovendien heel gemakkelijk bereikbaar met openbaar vervoer (er is een treinstation in Sy en Bomal - beide op de route). Boekje is heel precies en mooi uitgegeven! Bedankt! Stijn Vermote
  • 01/05/2012
    Vandaag wandeling nr.10 gedaan "De oude spoorlijn van de Bocq". Wat een avontuurlijke en prachtige wandeling. Stijle klim in het begin, mooie uitzichten, touwenparcours, heel donkere tunnel, afwisselend parcours, mooie natuur,... De beschreven route was zeer gedetailleerd en de bijgevoegde kaart was heel praktisch. Alles gevonden zonder topografische kaart. Proficiat met dit prachtig initiatief en bedankt voor deze superdag!!! Op naar de volgende!!! Nicolaas Grijp
  • 24/04/2012
    Op 23/4 heb ik wandeling 12 gedaan. De grasweg die je na 300m linksaf moet inslaan om in Herbet te geraken is duidelijk niet meer aanwezig. Volgens mij heeft de boer die met z'n naburige velden mee omgeploegd. Voor de rest een zeer mooie wandeling via ongekende paden in een regio die nochtans drukbezocht is. Ik vroeg me wel af hoeveel hoogtemeters er in deze wandeling zaten, want het waren er heel wat. Jochen Aendenboom
    In de huidige versie van de wandeling, die in de nieuwe editie van de wandelgids staat, is het omgeploegde pad niet langer opgenomen. Op deze wandeling moet in totaal meer dan 500 meter gestegen worden--GS
  • 20/04/2012
    De avontuurlijke wandeling rond Aywaille heeft van een druilerige paasmaandag (8 april 2012) toch nog een sport-natuur-cultuur-feesthoogdag gemaakt! Geen noemenswaardige oriënteringsproblemen, schitterende paadjes en verschillende te exploreren elementen: burchtruïnes, steengroeven, arboretum, ... Nog een vraagje: ben ik de enige die de gpx-files op deze site niet weergegeven krijg op een Garmin Oregon of iPhone? Met andere gpx-files lukt het wel. En een hartelijke dank aan de 'schepper' van deze prachtige wandelwereldwebsite! Een filmachtige fotoreeks van onze exploten kan je zien op YouTube. Pieter Moens
  • 01/04/2012
    Ik heb goed nieuws voor je en voor alle natuurliefhebbers. Ik heb vanmorgen de wandeling 13 (vallei van de Hermeton) gedaan en ik kan bevestigen dat het parcours volledig begaanbaar is. De gemeente van Hastière heeft goed werk geleverd. De wandeling is en blijft uiteraard niet voor de poes. Een goede conditie is dus vereist maar het is de "moeite" waard. De beschrijving is uitstekend en ik ben nergens verdwaald. Achttien kilometer van puur plezier! Ik had die wandeling reeds in 2007 gedaan en heb dus vandaag het nieuwe einde gevolgd (langs de boerderij) want de doorgang door het gekapte sparrenbos is nu inderdaad onmogelijk. Spijtig genoeg. Nog eens bedankt voor die "natuurlijke parels". P.
  • 28/03/2012
    Wij hebben reeds drie wandelingen achter de rug. nl. nr. 1, 10 en 11. Nr. 1 en 10 hebben we met niet al te veel moeite kunnen uitlopen en was zeer goed beschreven. Nr. 11 hebben we afgelopen zondag gedaan en deze was toch iets moeilijker. Deze hebben we dan ook niet volledig kunnen uitlopen daar we het spoor bijster waren :-). Het eerst probleem dat zich voordeed was na het eerste draaimolentje. Hier hebben we nooit een tweede draaimolentje gevonden in de weiden. Wij hebben het juiste spoor alsnog gevonden, door van de eerste alleenstaande boom naar de 2de alleenstaande boom te lopen en zo in +-rechte lijn verder te wandelen. Dan nader je een hek. Als je dit hek over bent, ga je naar links en je zit in de mooie kloof. 2de moeilijk vindbaar stuk begint na de resurgence. Het pad dat hier naar boven loopt hebben we niet gevonden. We hebben deze beklimming op goed geluk gedaan en zijn uiteindelijk juist uitgekomen. Links houden van de loodrechte rotswand die je ziet en je komt er wel. Dit was wel een heerlijk stuk klimmen en klauteren!!! 3de moeilijk vindbaar stuk begint juist na de grote kiezelweg. De grote steen die je hier moet zien is redelijk overgroeid en dus niet zo goed zichtbaar. Hier is ook geen weg of spoor, maar gewoon doornstruiken en nadien gras. De electriciteitspaal en de gele pijl hebben we gevonden, maar daarna een beetje op goed geluk verder gewandeld en dan toch bij de pyloon (soort gsm-mast) aangekomen. 4de moeilijk vindbaar stuk begint na het gebouwtje met de oude hydraulische machine. Hier ontbreekt volgens mij een heel stuk tekst, want de volgende zin gaat al over de waterpomp die zich een dikke 2 km verder op het traject bevindt. Hier hebben wij dus het spoor ook verloren en hebben via de map en gps de wandeling nog proberen uit te lopen, maar dit hebben we iets laten opgegeven en zijn dan maar terug naar de auto gewandeld voor een frisse pint te gaan drinken :-) We hebben alleszinds een zeer leuke dag gehad ook al was het zoekgehalte soms een beetje hoog. Op naar de volgende avontuurlijke wandeling :-). Nog een tip voor een update: is het mogelijk van in de gps-files iets meer waypoints te steken of gewoon de volledige track? Dit maakt het juiste spoor vinden een stuk makkelijker. Alleszins een dikke proficiat om deze wandelingen te maken en te delen. Super initiatief!!! Team Bosprotters
    Er ontbrak inderdaad een gans stuk tekst! Dit werd intussen aan de beschrijving toegevoegd maar het blijft een uitdagend parcours--GS
  • 15/03/2012
    Vandaag hebben we voor de eerste keer een wandeling uit deze gids gedaan, en het was dan ook nog nummer 1, "Naar de rotsen van Marche-les-Dames". Het weer was fantastisch, en dat helpt natuurlijk -- maar we vonden dit sowieso een ronduit prachtige wandeling. Bij droge ondergrond zoals vandaag, zou ik ze ook zeker niet als riskant bestempelen, op de voorwaarde tenminste dat je er niet onbezonnen tegenaan gaat. Het stuk dat naar en langs de rotswanden leidt, deed ons her en der denken aan de talloze wandelingen die we in de Cévennen gedaan hebben, op de hoogteverschillen na (die zijn in de Cévennen meestal wat steviger). Bedankt om deze wandeling met de rest van de wereld te delen! Chris Boogmans
  • 07/01/2012
    Op 30/12/2011 en op 02/01/2012 hebben wij wandeling 6 'Lacuisine: uitzichtspunten langs de Semois' gedaan. Hieruit blijkt al één voordeel van deze route: je kan ze makkelijk in verschillende trajecten verdelen als je ze te lang vindt. We kenden de verschillende uitzichtspunten op zich wel; we waren vooral benieuwd naar de manier waarop deze wandeling ze met elkaar verbindt. Zeer goede beschrijving, we hebben maar op twee plaatsen even getwijfeld. In het begin van de wandeling hadden we het moeilijk met "na in totaal 1400 m op de bosweg sla je bij een bosweg scherp linksaf": moeilijk om te bepalen wanneer je 1400 m hebt afgelegd (zeker als je met een boel kinderen aan het wandelen bent en het tempo nogal wisselt). Er waren twee plaatsen die in aanmerking leken te komen om scherp linksaf te slaan, kort na elkaar. De tweede bleek de goede te zijn: er staan merktekens einde GR-pad. Bij de eerste plaats waar je ook linksaf kan zijn er helemaal geen merktekens. De wandeling is zeer afwisselend: je daalt, loopt op dezelfde hoogte en stijgt dan weer; je komt vlak bij de Semois, volgt brede en dan weer smalle paden. We kwamen onderweg geen mens tegen, maar dat kan ook aan de minder goede weersomstandigheden liggen. Het was wel meestal droog, maar de regen van de afgelopen dagen zorgde voor modder en vooral voor serieus gezwollen beekjes onderweg. Dat maakte de wandeling op een aangename manier avontuurlijker: we moesten verschillende keren manieren zoeken om wild en breed stromende beken over te steken. Het uitzicht vanop de Roche du chat was werkelijk prachtig, overal alleen beboste hellingen en helemaal beneden een snel stromende brede Semois. We maakten nog een extra ommetje vanuit de Roche du chat naar een uitzichtspunt boven de "vanne des moines" (ongeveer twee kilometer extra in totaal), gewoon om te zien hoe de vanne (in de zomer: een eilandje in de Semois aan één kant beschut door een stenen dam waar de Semois langs een smalle geul passeert) erbij zou liggen. De vanne was helemaal overstroomd! Van de dam was niets meer te zien, alleen het hoogteverschil van het water dat erover stroomt verraadde nog de ligging. Conclusie: we hebben zeer genoten van deze wandeling en kijken uit naar de volgende! Familie Degelin-Docx
  • 04/12/2011
    Op 2/12/2011 wandeling Nr 15 gedaan: het deel langs de Ruisseau de Martin Moulin is prachtig. De omschrijvingen waren duidelijk. Nergens verkeerd gelopen. Jochen Aendenboom
    Op 02/12 hebben we wandeling 4 geprobeerd. Wegens het koude water hebben we de Ourthe niet overgestoken en via de bossen zijn we omhoog geklauterd. Aangezien we wandeling 15 eerder die dag al gedaan hadden hebben we in Petit Mormont terug aangepikt en de wandeling vervolledigd. Jochen Aendenboom
    Eind oktober met m'n zoon van 11j wandeling nr 11 te Esneux geprobeerd.Het stuk naar de Roche aux Faucons hebben we niet gedaan omdat we het spoor naar boven niet vonden. De Résurgence hebben we gevonden maar het spoor 200m daar voorbij niet. Wel een geul maar dat was hooguit 70 voorbij de résurgence. We zijn dan maar onmiddellijk doorgewandeld naar Fêchereux en daar terug aangepikt. Leuke wandeling. Jochen Aendenboom
  • 04/12/2011
    Op 02/04/2011 heb ik wandeling 1 en wandeling 10 gedaan. Wandeling 10: Het tunneltje onder het spoor was duidelijk doch iets te klein voor mij. De tunnel op het einde blijft een belevenis. Wandeling 1: het kloofje met het touw heb ik op 50m na gemist doch voor de rest alles teruggevonden. Jochen Aendenboom
  • 20/11/2011
    Na een namiddag overleg en risico’s afwegen besloten we om ons te wagen aan wandeling nr. 10, de Bocq en de spoorwegtunnel. ‘We’ zijn 3 volwassenen tussen de 37 en de 47 jaar en 4 honden, die in feite geen keus hebben maar ook nog nooit geprotesteerd hebben om te gaan wandelen. 14 avontuurlijke kilometers, daar moesten we toch wel wat tijd voor voorzien, we besloten rond 12 u te vertrekken, geparkeerd naast de post in Yvoir. Vol goede moed richting rotsen, waar veel klimmers bengelden. Beschrijving in de hand, op zoek naar een pad met boomstammetjes. We hebben wat heen en weer gelopen (was wat lastig met de honden door die klimmensen), en zijn uiteindelijk naar boven geklauterd op de enige weg die we gevonden hebben. (achteraf opnieuw gelezen vrees ik dat we toch op dat omhoog gaande pad blijven zoeken zijn, en dat we eigenlijk voorbij de rotsen moesten ? ) Boven vonden we wel de rotsboog, het uitkijkpunt, het pad met de stenen…en omdat de honden een spelletje tikkertje gestart waren, zijn wij ondertussen even doorgelopen en zagen zo door de bomen ook het kasteel. Kruispunt en weg naar watermaatschappijhuisje goed gevonden. Door het gehucht en door het bos, de weide met de electriciteitspaal werd door de honden als speelweide gebruikt. Vlak voorbij de boerderij d’ Ahinvaux hebben we onder een gouden winterzonnetje gepauzeerd aan de waterbak. De rest van de weg was ook geen probleem, de holle weg is schitterend, lijkt totaal verlaten maar tegelijk druk bewoond. Eens aan de Bocq was het precies 10 graden kouder (zon te laag, vermoedelijk is dat in andere jaargetijden minder opvallend) maar toch zaten de honden zo rap als tellen in het water. Omdat ze dat zo lollig vinden en we zo de tekst wat vergaten te volgen, misten we het linkse pad aan de brug. De put en het tunnelletje vonden we per toeval wel, toen viel onze frank en zijn we nog een stuk terug gegaan om de juiste track te hebben. In het dorp hebben we geen flaters geslagen, we vonden het steile pad naast nr. 40. Maar boven hebben we na het eten van een eclairke (dat dus plat was, je neemt best géén eclairkes mee op avontuurlijk wandelen) toch weer wat te enthousiast het voor de hand liggende pad genomen ipv tot aan het gebouwtje te gaan. We zijn langs de rand van een weide gepasseerd waar we niet moesten zijn… maar met de gps zijn we beneden op de juiste weg uitgekomen (hoewel we daar ook weer een kwartier over getwijfeld hebben) Het valleitje, de bosrand en de wandelweg naast de privé weg, het caravandomein, allemaal zeer duidelijk… en dan verslapt de aandacht weer en missen we de afslag naar de afdaling langs de rotsen. Eindje teruggegaan, weg gevonden en met de nodige voorzichtigheid aan de afdaling begonnen. De honden moeten dan wel los en het is verbazingwekkend hoe ze toch ook ‘voorzichtig’ zijn. In de rapte nog gezwaaid naar Maria, maar flink doorgestapt want het begon te schemeren. Spoorwegberm gevonden, gevolgd en eindelijk was daar dan de tunnel. Lampjes uit rugzak gevist en voorwaarts. Nog wat gesukkeld om een foto te kunnen maken …maar na een dikke 10 minuten sta je dan toch in Yvoir. Spoorweg nog een eind gevolgd en pas voorbij de dorpskern vonden we een plaats waar we er af konden zonder in een tuin te belanden. Om 17u45 zijn we dan op het gemakje door het verlichte centrum terug naar de wagen gegaan. Onze conclusie : we zijn geen te beste ‘lezers’ en hebben daardoor wat extra avontuur gehad. Maar de wandeling mag er zeker wezen ! Een beetje soepelheid en niet te veel hoogtevrees en dan komt dat in orde. Ook met honden doenbaar, al kunnen die m.i. niet altijd aangelijnd blijven (of ’t moet een kleintje zijn dat je aan een heupgordel ofzo kan meenemen) We hebben foto's op www.dogsfriendly.be gepost en een gps track op wikiloc gezet, maar die zal dus toch iets afwijken. Bedankt voor het leuke avontuur! Els Meuldermans
  • 11/11/2011
    Op 11/11/11 wandeling 10 'De oude spoorlijn van de Bocq' gedaan. Een erg mooie, afwisselende wandeling, met verschillende uitzichtspunten op de Maas en andere valleitjes onderweg, waarbij de spoorwegtunnel van ruim 1km een leuke afsluiting was. De wegbeschrijving is in het algemeen uitstekend, je hebt de kaart eigenlijk niet nodig. Wel alert blijven bij kruispunten en plaatsen waar je dient af te slaan. Door onvoorziene jachtomstandigheden waren wij verplicht een variant te improviseren, waarover we overigens vrij tevreden zijn. Er waren heel wat klimmers bij de Paradou-rotsen. Het pad naar boven over de boomstammetjes is goed te vinden. Aanvankelijk waren we niet helemaal gerust in de beschrijving 'zeer steil en vlak langs de rand van de diepe afgrond', maar dat viel goed mee. Een paar uitzichtspunten situeren zich wel aan de rand van een afgrond, maar het pad zelf is op geen enkel moment gevaarlijk, dus goed te doen met kinderen. Wanneer je bij het 'oud uitzichtspunt met een metalen afsluiting' bent, loont het de moeite om even naar rechts te gaan: je krijgt een schitterend zicht op de Maasvallei, we hebben op deze plaats onze pick-nick gehouden: de helling is er niet zo steil, eerder terrasvormig. Zagen een vrachtschip de sluis invaren om het niveauverschil te overwinnen. Het pad omzoomd met bemoste oude stenen loopt verder naar het kasteel van Tricointe, vermoedelijk is het de privé-weg van de kasteelbewoners naar het uitzichtspunt? De plaats waar je dit mooie pad moet verlaten kan je niet missen: er hangt een bord 'Danger - Défense d'entrer' aan een boom, daar moet je rechts afslaan en aan de afdaling beginnen. Het kasteel zelf konden wij overigens niet zien. In het gehucht Tricointe aangekomen, stelden we plots vast dat het jachtseizoen ons stokken in de wielen stak: de grasweg in de bocht was verboden terrein. Ook hogerop de weg hingen borden. Dus geen wandeling langs de Ferme d'Ahinvaux voor ons. Ten einde raad keerden wij terug op onze voetstappen en vonden gelukkig puur toevallig een alternatieve route: terug ter hoogte van het pad dat ons langs hagen en achtertuinen op de asfaltweg in Tricointe bracht, hielden wij het pad aan onze rechterkant en liepen rechtdoor op de asfaltweg. 100 à 200 m verderop vonden wij een GR-pad aan onze linkerkant dat snel en soms vrij steil de vallei inslingert. Snel kruisten we net voor het begin van de spoorwegtunnel de oude spoorlijn. De sporen liggen er nog! We hebben van hieraf aan de wandeling dan verder gedaan over de spoorlijn. Betekende wel dat we een stuk langs de spoorweg twee keer deden: in de heen- en terugkeer. Een heel eind verderop begonnen we dan uit te kijken naar de intrigerende put met tunneltje. Na enig zoeken vonden we het inderdaad aan de linkerkant van de spoorweg, kort voorbij een plaats waar de spoorweg nog eens de Bocq oversteekt. Maar de ingang van de tunnel was voor het grootste deel opgevuld met aarde, bladeren en takken. We hebben aan de andere kant van de spoorweg de uitgang gevonden, langs hier bleek je wel nog in de tunnel te kunnen. Onze kinderen zijn er helemaal ingelopen en hebben de verstopte toegang zo goed als mogelijk vrijgemaakt. Overigens kom je verderop nog twee dergelijke tunneltjes tegen, allebei in zeer goede staat. Na Bauche kom je bij het kapelletje van St.Antoine (eigenlijk meer een groot kruisbeeld dan een kapel) en daar even gezocht om het klimmend pad te vinden, inderdaad vlakbij de oprit van huis nr.40 (mooi Ardens huis met oud waterrad). De afdaling voorbij domein La Gayolle (eigenlijk een zeer grote verzameling houten chalets en grote stacaravans) is een goede afwisseling met het rustige parcours na het verlaten van de spoorlijn. Afdaling mag er zijn! En zo kwamen we tenslotte terug op de spoorweg uit, stuk in de tunnel bijzonder sfeervol. Jammer dat je af en toe moet vaststellen dat mensen hun afval zomaar in de tunnel wegwerpen. Zaklamp wel handig om niet in plassen te lopen (op enkele plaatsen is er waterinsijpeling langs de wanden of het plafond). Alleen toen we weer uit de tunnel kwamen en de eerste huizen van Yvoir zichtbaar werden, was het niet duidelijk waar we de spoorweg moesten verlaten. Toegegeven, het begon te schemeren, maar we zagen nergens een paadje om de spoorlijn te verlaten. Omdat je toch wel een meter of vijf hoog bent, is het niet zo evident om de spoorlijn te zomaar te verlaten. Uiteindelijk hebben we ons - net voorbij een brug over een straat in het centrum van Yvoir - voorzichtig van een niet zo steile plaats naar omlaag laten zakken. Al bij waren we allen zeer tevreden over deze wandeling. We hopen het stuk over de Ferme d'Ahinvaux op een andere keer te kunnen doen, want zag er wel veelbelovend uit qua landschap en uitzicht. Bedankt voor de zeer verzorgde en gedetailleerde beschrijving! Familie Degelin-Docx
  • 08/11/2011
    Afgelopen week de wandeling 'Hoog boven de Maas' (nr.3) gelopen. Wat een fantastische tocht! Veel afwisseling door bossen, velden, rotsen, rivier. Wel pittig door de vele hoogte meters, en door passage door een kloof. De route, met foto's getracked hier. Mathijs Rotink
  • 30/08/2011
    Op 29/08 wandeling nr. 1 gedaan met vertrek in Boninne (mooi kerkje!). Hoogtepunten: in het begin door de weide en het pad door de akker, de afdaling door de kloof (deed me zelfs een beetje aan mijn reis naar Kreta denken), de steile afdaling in een hol pad (met touw), boven langs de rotsen (pick-nick op een van de uitzichtpunten), ... Was deze keer wel wat meer klimmen en dalen (dan onze eerste wandeling). Gevaarlijk vonden we het nergens, avontuurlijk wel :) Robin Nauwelaerts
  • 08/08/2011
    Eerste avontuurlijke wandeling gedaan. Gekozen voor nr. 10 'De oude spoorlijn van de Bocq'. Na het lezen van de beschrijving en enkele reacties op de site toch maar een topografische kaart aangekocht. Maar deze hebben we slechts een paar keer bovengehaald, want de beschrijving is echt bijzonder gedetailleerd waardoor het zeer aangenaam wandelen is. De steile klim op het rotsmassief 'Le Paradou' was goed te vinden en te doen en door het heldere weer hadden we op verschillende punten zeer mooie uitzichten. Een eerste hoogtepunt van de wandeling! De verschillende kleinere paden op de wandeling zijn zeer leuk om op te wandelen. Af en toe was het iets moeilijker om het begin van dergelijke paden te vinden, door begroeing, maar na enkele meters waren we toch snel overtuigd dat we juist zaten. Het pad van Ferme de Venatte naar de Bocq (met de dassen- en vossenholen was echt prachtig). Aan de kabbelende Bocq hebben we onze middagpauze gehouden. Vervolgens naar de spoorweg geklommen en dan afgedaald in de put op zoek naar het kleine tunneltje van een meter hoog en een tientallen meters lang. Ook dit hebben we zonder problemen gevonden. Er doorgaan/kruipen was niet voor iedereen weggelegd. De modderige en vaak met stenen bezaaide ondergrond maakte kruipen zeer onaangenaam. Sommigen van ons hebben zijn dan ook als alternatief gewoon langs de bovenkant (over de spoorlijn) overgestoken. Ook daar geen problemen. Na het dorp van Bauche zijn we iets te onaandachtig geweest en hebben we het paadje naast huisnummer 40 gemist. Dit kwam ook omdat er die dag een mountainbikerit was, waardoor we regelmatig uit de weg moesten voor aanstormende fietsers. Een klim teveel gedaan en op onze passen teruggekeerd om dan toch het smalle en zeer steile pad te nemen naast de toegangspoort van nr. 40. De afdaling in Fumi naar de Lourdesgrot was ook goed te doen. De beveilingskabels vormden een extra hulpmiddel. Maar gevaarlijk hebben we het nooit gevonden. En dan als laatste de spoorwegtunnel door. Waren niet de enige wandelaars die er die dag door wandelden. Mooie ervaring. Geeft de wandeling toch een uniek karakter. Deze eerste avontuurlijke wandeling was zeer mooi, voldoende gevarieerd en niet al te gevaarlijk. En geen spatje regen gehad :) Op naar de volgende! Robin Nauwelaerts
  • 18/07/2011
    Tot nu toe 2 routes gelopen, nl. de Calestienne (route 9) en route 11 aan de Ourthe. Beide tochten waren mooi en pittig. Bij route 11 enkele omgevallen bomen moeten ontwijken of erover kruipen. Het ‘verborgen uitzichtpunt’ heb ik wel niet gevonden, zal goed verborgen geweest zijn:-). Op weg naar Roches aux Faucons stond ik op 40m oog in oog met een hert en haar jong. Weinig wandelaars tegengekomen in het algemeen, verbazend eigenlijk dat niet meer mensen komen genieten van de natuur. Inmiddels bereid ik mijn derde route voor. Goed initiatief van je boek en website met downloadbare extra routes! Geert Van Meenen
  • 05/06/2011
    Gisteren een tweede route gedaan, hoog boven de Maas. Weerom een schitterende tocht. Ondertussen kan de routebeschrijving geweldig vereenvoudigd worden, want een groot deel van de route is blijkbaar recent opgenomen in het GR-netwerk. Nog een tip: als je boven komt na het Sentier Christianne is het tweede cafeetje een aanrader als rustpunt - vriendelijke bediening, goede kwaliteit van snacks en zeker niet te duur. Guy Marchal
    Eergisteren onze eerste ‘avontuurlijke wandeling’ gedaan, de oude spoorlijn van de Bocq. Een prachtige wandeling! Proficiat voor de zeer accurate wegbeschrijving, zelden meegemaakt. Een  stukje route niet gevonden (de put met tunneltje onder de spoorweg), maar niet getreurd, a.h.v. een kaart weer kunnen inpikken in Bauche. Misschien nog een tip voor een mogelijke update: aan het einde van de route moet je zelf gaan zoeken om van dat spoorviaduct af te komen (heeft lang geduurd voor we een veilige plek vonden). Een dikke proficiat ! Guy Marchal
  • 30/03/2011
    Sinds de bijzonder geslaagde wandeling in de omgeving van het dorpje Méry op 11 november 2010 heb ik weet van dit project. Ik was meteen overtuigd. Mijn exemplaar is besteld. Evert De Nolf
  • 22/03/2011
    Jaren geleden heb ik inderdaad het boekje "Avontuurlijk wandelen in de Ardennen" ontdekt en gebruikt. En dus ben ik blij, wellicht met zovele anderen, dat je misschien nog wel een beter boekje met dergelijke avontuurlijke wandelingen hebt opgezet. Ik ben lesgever Nordic Walking, en doe in de vakantiemaanden een walking in de Ardennen. Graag zal ik met mijn nordic walkers op pad gaan op je wandelingen. Luc Derwael
  • 19/03/2011
    Alleszins bravo voor dit initiatief : dit wordt de kers op de 'wandeltaart' (waarvan we reeds vele malen gesnoept hebben!) Freddy Liboton

Met onderstaand formulier kan je reacties insturen op dit project en de wandelgids. Ook zijn wij benieuwd naar ervaringen onderweg op een van de tien avontuurlijke wandelingen. Je kan ons via e-mail ook bereiken op mail@avontuurlijkwandelen.be

Naam: Voornaam:

E-mailadres:
Let erop dat u een correct e-mailadres invoert